Omgaan met stress

Wat is stress? 

Stress. Iedereen heeft er wel eens last van. Maar wat is stress eigenlijk precies? Is het gezond? En wat kun je doen om onnodige stress te voorkomen? 

Eigenlijk betekent stress niets anders dan spanning of druk. Het is een natuurlijke reactie van het lichaam, die ervoor zorgt dat het hormoon adrenaline vrijkomt. Hierdoor zijn we alerter, beter geconcentreerd en efficiënter. Het is daarom ook niet per definitie ongezond om stress te hebben! Integendeel: het lichaam heeft een zekere mate van stress nodig om optimaal te kunnen functioneren. Maar hoe (on)gezond is stress eigenlijk?

(On)gezonde stress

Je zou kunnen zeggen dat er twee soorten stress zijn: gezonde stress en ongezonde stress. Gezonde stress is bijvoorbeeld de spanning die je voelt voor een spannende gebeurtenis, zoals een examen. Deze stress zorgt ervoor dat je alert en geconcentreerd bent. Zodra de gebeurtenis voorbij is, neemt de spanning weer af. Maar wanneer de stress heel hevig is, er veel stressvolle momenten op elkaar volgen, of als de periode van stress lang aanhoudt, heeft ons lichaam geen tijd om te ontspannen en te herstellen. Je kunt dan spreken van ongezonde stress.

Hoe ga je om met stress?

Uit onderzoek blijkt dat de manier waarop je omgaat met stress van invloed is op de mate waarin stress je gezondheid schaadt. Uit grootschalig Amerikaans onderzoek blijkt dat mensen die veel stress ervaren 43 procent meer kans hebben om te overlijden, dan mensen die relatief weinig stress ervaren. Maar, die grotere kans op overlijden blijkt alleen te gelden voor mensen die geloven dat stress schadelijk is voor hun gezondheid! Mensen die relatief veel stress ervaren, maar niet geloven dat die stress schadelijk is voor hun gezondheid, blijken niet meer kans te hebben op overlijden.

Dit zou betekenen dat de gevolgen van stress op het lichaam te beïnvloeden zijn, waardoor je er zelf voor kunt zorgen dat stress niet (of minder) schadelijk is voor je gezondheid! Maar hoe doe je dat? Twee tips om jouw mindset over stress te veranderen:

1. Verander je interpretatie van stress. Zie het sneller kloppen van je hart of je zwetende handen niet als teken van zwakte, maar als teken dat je lichaam vol zit met energie, en je probeert te helpen om een goede performance neer te zetten. Onderzoek toont aan dat mensen door deze positieve gedachten relaxter zijn. En dat is dan weer gezonder voor hart- en bloedvaten!

2. Wees sociaal! Wist je dat je lichaam het knuffelhormoon (oxytocine) aanmaakt als respons op stress? Dit hormoon vormt een stimulans om gevoelens te uiten en contact te hebben met geliefden. Bovendien maakt dit hormoon mensen veerkrachtiger en heeft het een positieve invloed op de hartfunctie. Het mooie van dit hormoon is dat er meer van wordt aangemaakt als er daadwerkelijk sociaal contact plaatsvindt. Dus hoe meer sociaal contact, hoe beter je met stress kunt omgaan. Het vrijkomen van het knuffelhormoon bij stress is dus eigenlijk een soort natuurlijk beschermingsmechanisme van het lichaam!