Zonbescherming vraag & antwoord

Wat is het verschil tussen UVA- en UVB-stralen?

Natuurlijk zonlicht bestaat voor ongeveer 95% uit UVA-stralen en voor zo’n 5% uit UVB-stralen. Wat veel mensen niet weten, is dat deze twee soorten straling sterk van elkaar verschillen, en daarom op een andere manier invloed hebben op onze huid. UVA-stralen zorgen voornamelijk voor huidveroudering, daarom staat de ‘A’ ook wel voor ‘Aging’, UVB-stralen zorgen voornamelijk voor zonverbranding, daarom staat de ‘B’ ook wel voor ‘Burning’.

Kan ik mezelf beter niet insmeren met een zonbeschermingsproduct om de positieve effecten van de zon te behouden?

Voor voldoende Vitamine D hebben we genoeg aan 10-15 minuten zonlicht per dag. Word je langer dan 15 minuten blootgesteld aan zonlicht, bescherm jezelf dan altijd met een SPF! Let op: je hoeft niet bewust in de zon te zitten om aan je 15 minuten per dag te komen! Ook wanneer je op kantoor zit of auto rijdt tellen de minuten. Achter glas wordt je lichaam namelijk ook blootgesteld aan UV(A)-stralen. Het is daarom aan te raden iedere dag met een SPF te smeren!

Moet ik 's winters onder de zonnebank om een Vitamine D tekort te voorkomen?

Nee, dat is niet nodig. Drie keer per week een kwartier met je handen en gezicht in de buitenzon is voldoende om je Vitamine D gehalte op peil te houden. Bovendien kan een zonnebank alleen Vitamine D leveren als deze genoeg UVB-licht afgeeft. Veel zonnebanken stralen alleen UVA-licht uit. Wanneer je toch een Vitamine D tekort hebt, kun je het beste voedingssupplementen slikken (Vitamine D3).

Kan ik vitamine D uit mijn voeding halen?

Vitamine D is aanwezig in onze voeding, maar niet voldoende voor onze behoefte. Bovendien is ons lichaam slechts in staat om 50 procent van het in voeding aanwezige vitamine D op te nemen. Wanneer je via voeding wat zonneschijnvitamine op wilt doen, eet dan producten van dierlijke herkomst, zoals volle zuivelproducten, eieren, vlees, vette vis (makreel, zalm, haring) en bak- en braadproducten. Verder kun je een vitamine D supplement nemen om te voorzien in je dagelijkse behoefte. Dit is vooral voor zwangere vrouwen en kinderen van belang.