Hoe ongezond is stress?

Ik zag stress altijd als ‘ongezond’ en ik denk dat velen dat gevoel delen. Maar wist je dat het niet de stress zelf is die schadelijk is voor je gezondheid, maar de manier waarop je stress ervaart? Dit was voor mij een echte eyeopener!

Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat de manier waarop je omgaat met stress van invloed is op de mate waarin stress je gezondheid schaadt. Een grootschalig Amerikaans onderzoek toonde aan dat mensen die veel stress ervaren 43 procent meer kans hebben om te overlijden, dan mensen die relatief weinig stress ervaren. Maar, die grotere kans op overlijden blijkt alleen te gelden voor mensen die geloven dat stress schadelijk is voor hun gezondheid! Mensen die relatief veel stress ervaren, maar niet geloven dat die stress schadelijk is voor hun gezondheid, blijken niet meer kans te hebben op overlijden.

Dit zou betekenen dat de gevolgen van stress op je lichaam te beïnvloeden zijn, waardoor je er zelf voor kunt zorgen dat stress niet (of minder) schadelijk is voor je gezondheid! Maar hoe doe je dat? Ik geef je graag 2 tips om jouw mindset over stress te veranderen, zodat je bij een volgend stressmoment kunt proberen om ongezonde stress te voorkomen!  

  1. Verander je gedachtes over stress. Ervaar zwetende handen of een bonkend hart niet als teken van zwakte, maar als teken dat je lichaam energie heeft en je helpt bij het neerzetten van een goede performance. Door deze positieve gedachten wordt je lichaam gekalmeerd, wat gezonder is voor hart- en bloedvaten!
  2. Wees sociaal. Je lichaam maakt het knuffelhormoon (oxytocine) als gevolg van stress. Dit hormoon stimuleert het uiten van gevoelens en het lichamelijk contact met geliefden. Het mooie van dit hormoon is dat het een positieve invloed heeft op je hartfunctie, en dat er meer van wordt aangemaakt als er daadwerkelijk sociaal contact plaatsvindt. Dus hoe meer sociaal contact, hoe beter je met stress kunt omgaan! Het vrijkomen van het knuffelhormoon bij stress is dus eigenlijk een soort natuurlijk beschermingsmechanisme van het lichaam.
‹ Terug naar blogoverzicht

Posted by: Nicole Mohr | 9 juli 2015

Categorieën:

    Reacties