2 + 1 gratis

Herken je het gevoel dat je jezelf (ongevraagd) in een discussie wilt mengen? Zo’n gevoel bekruipt mij dus vooral in de drogisterij. Ik probeer mezelf meestal in te houden, maar soms floept er toch een advies uit mijn mond . Dit gebeurde me laatst toen ik getuige was van een ‘spf-discussie’.

Moeder en dochter (geschatte leeftijd begin 50 en begin 20) staan oververhit voor het schap van de  zonbeschermingsproducten, op zoek naar zonnebrandcrème. Ze hadden al snel overeenstemming over het merk, maar toen kwam de hamvraag: “Welke factor nemen we mee?”. De dochter in kwestie sprak haar voorkeur uit voor factor 10, waarop de moeder de discussie startte: “Factor 10 is te laag hoor. We zijn nog hartstikke wit! We kunnen misschien beter factor 20 of 30 doen?”

En daar sta ik dan, voor het schap met zonbescherming. Eigenlijk op zoek naar simpele tissues, maar gevoelens van lichte frustratie na het horen van dit gesprek slecht onderdrukken. Voordat ik het weet sta ik de twee dames te informeren over het belang van een goede beschermingsfactor. De twee kijken ietwat verbaasd maar luisteren toch aandachtig dus ik besluit mijn betoogje voort te zetten.

Hoewel dit ongevraagde (doch goedbedoelde) advies van korte duur was, had het blijkbaar toch effect: de dames pakten 3 producten uit het schap (2+1 gratis): 2x spf30 en 1x spf50. Kern van mijn betoog? Geen enkel product met spf biedt 100% bescherming tegen UV-stralen. Ook factor 50 niet! (ter illustratie: factor 15 biedt ruim 93% bescherming, factor 30 biedt ruim 96% bescherming en factor 50 biedt 98% bescherming). Hoe hoger de factor, hoe beter en hoe langer je beschermd bent tegen UV-stralen. En goede bescherming is belangrijk, want UV-straling is de belangrijkste veroorzaker van huidveroudering en zelfs één keer verbranden richt al celschade aan!

En zo gebeurde het dat ik zonder frustratie en zelfs met een klein gevoel van euforie de drogisterij verliet. Toch (hopelijk) weer twee mensen minder die deze zomer rondlopen met een verbrande huid! 

‹ Terug naar blogoverzicht

Posted by: Sabina de Koster | 3 juli 2015

Categorieën:

    Reacties