Anti-aging dieet: tomaat en pure chocolade?

Antioxidanten. Ze zijn een blijvende trend op food-gebied. Nu ben ik niet het type dat aan elke trend meedoet, maar wat antioxidanten betreft ben ik zeker niet anti! Waarom? Dat ga ik je vertellen!

Antioxidanten zijn de tegenhanger van vrije radicalen. En laten vrije radicalen nou net de belangrijkste veroorzakers zijn van huidveroudering!

Wanneer je veel in de zon zit kan een explosieve groei van vrije radicalen ontstaan. Vrije radicalen zijn kleine atomen in je lichaam die zich willen zich binden omdat ze nog een ‘vrije’ plaats hebben. Een explosieve groei van vrije radicalen zorgt ervoor dat ze zich niet alleen binden aan ‘slechte’ cellen, maar ook aan gezonde. Hierdoor wordt je bindweefsel aangetast waardoor je huid minder elastisch wordt en rimpels ontstaan.

Ik hoor je al denken: “onee, wat nu?”. De zon compleet vermijden lijkt me vrij radicaal, en dat is ook echt niet nodig! Er is namelijk (naast het gebruik van zonbescherming) een andere manier om jezelf te beschermen tegen vrije radicalen: antioxidanten!

Antioxidanten zijn combinaties van vitaminen en mineralen die vrije radicalen onschadelijk maken en je DNA beschermen. Ze komen van nature in je lichaam voor, maar je kunt zelf ook je best doen door voldoende antioxidanten te eten!

Natuurlijk ben ik de beroerdste niet en geef ik je graag mijn allerbeste tips om de hoeveelheid antioxidanten in je dagelijkse voeding te vergroten:

Tip 1: eet veel groenten en fruit met felle kleuren en wissel de kleur zoveel mogelijk af. Denk aan wortels, tomaten, maïs, rode paprika, kersen, blauwe bessen etc!

Tip 2: eet vaker noten (rauw), zaden en pitjes. Dit kan als tussendoortje maar ook gemakkelijk door je yoghurt of een salade.

Tip 3: eet chocolade met een zo hoog mogelijk percentage cacao (minimaal 70% cacao). Hier zitten namelijk flavonoïden (zeer krachtige antioxidanten) in.

Veel succes! 

‹ Terug naar blogoverzicht

Posted by: Sabina de Koster | 12 juni 2015

Categorieën:

    Reacties